کد مطلب:33515
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
قـرآن بـراي كـار بد و ظلم و كفر روي مجازات ابدي و جاويدان تكيه مي كند اين سئوال هست كه چـگـونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خدا سازگار است ؟كسي كه دوران طـغـيان و سركشي و تجاوزش حداكثر از هشتاد يا يكصد سال تجاوز نمي كندچرا هميشه بايد در آتش و مجازات شكنجه ببيند ؟
هنگامي كه پاداش و كيفر , نتيجه و اثر خود عمل آدمي باشد مساله مساوات و برابراز نظر كميت و كـيفيت مطرح نخواهد بود اي بسا عمل به ظاهر كوچكي كه اثرش يك عمرمحروميت و شكنجه و نـاراحتي است ( البته كوچك از نظر مقدار زمان است و گرنه كارها و گناهاني كه باعث خلود در عذاب مي گردد حتما كوچك از نظر كيفيت و اهميت نخواهد بود ) البته مجازات ابدي و جاويدان مـنـحصر به كساني است كه تمام روزنه هاي نجات را به روي خود بسته اند و عالما و عامدا غرق در فـسـاد و تـباهي و كفر و نفاق گشته اند ولي اين هم اشتباه است كه بعضي خيال مي كنند مدت و زمـان كـيـفـر بـايد به اندازه مدت و زمان گناه باشد زيرا ميان گناه و كيفر رابطه زماني نيست بـلكه رابطه كيفي است يعني مقدار زمان مجازات تناسب با كيفيت گناه دارد نه مقدار زمان آن ( مـثلا ) كسي ممكن است در يك لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پاره اي ازقوانين محكوم به زندان ابد گردد در اين جا زمان گناه تنها يك لحظه بوده در حالي كه مجازات آن گاهي هشتاد سال زندان خواهد بود .
تفسير نمونه ج 9 ص 240
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.